Verharding

Algemeen

De wegen in de gemeente Roosendaal worden continu onderhouden. Zo blijven de stad en de dorpen goed en veilig bereikbaar. De gemeente heeft ruim 5 miljoen vierkante meter verharding in beheer.

Het Roosendaalse college heeft bepaald dat de voet- en fietspaden op beeldkwaliteit B en de wegen op beeldkwaliteit C worden onderhouden. Enkel binnen de ring van de kern Roosendaal worden de wegen op beeldkwaliteit B onderhouden. Beeldkwaliteit is een landelijke norm, opgesteld door CROW, om de kwaliteit van de buitenruimte inzichtelijk te maken.

Verharding

Binnen de gemeente onderscheiden we 5 verschillende soorten verharding, elk met hun eigen onderhoud:

  • Bestrating: Alle verhardingen welke uit elementen bestaan, zoals gebakken klinkers, betonstraatstenen en natuursteenkeien.
  • Asfalt: Alle soorten verharding welke gebaseerd zijn op een mengsel met bitumen (een op aardolie gebaseerde stroperige vloeistof). Zoals bijvoorbeeld rijbanen, parkeerplaatsen, fietsstroken en fietspaden.
  • Beton: Zeer sterke verhardingen welke zeer weinig onderhoud nodig hebben en goed bestand zijn tegen zwaar (landbouw)verkeer en wortelopdruk. Betonwegen komen binnen de gemeente maar weinig voor en liggen vrijwel altijd in het buitengebied.
  • Halfverharding: Verbindingen welke weinig tot geen binding hebben, zoals puin-, schelpen- en grindpaden.
  • Onverharde wegen/zandwegen: Wegen waarbij de verharding bestaat uit lokaal aanwezig zand of later aangebracht zand. Zandwegen zijn niet geschikt voor zwaar verkeer en hebben vanwege hun historische en landelijke karakter een beschermde status.

De bermen worden periodiek bewerkt om een goede afwatering en aansluiting met de weg te behouden. Dit doen we conform het gedachtegoed van het beleidskader Roosendaal Natuurstad.

Bestrating

Een groot deel van de verharding in de gemeente Roosendaal bestaat uit bestrating, ‘elementenverharding’.

Elementenverharding wordt vooral toegepast bij:

  • Rijbanen van woonstraten
  • Winkelgebieden
  • Parkeervakken
  • Trottoirs

Het onderhoud van bestrating gebeurt op veel manieren. Bij klein onderhoud worden kleine oppervlakken herstraat om weer een vlak oppervlak te krijgen. Het gaat dan vaak maar om enkele vierkante meters. Dit komt vaak voor bij voet- en fietspaden en rijbanen. Wanneer groot onderhoud plaatsvindt, worden materialen hergebruikt.

Asfalt

Een aanzienlijk deel van de verharding in de gemeente Roosendaal bestaat uit asfalt.

Verhardingen van asfalt worden vooral gebruikt voor:

  • Rijbanen van ontsluitingswegen
  • Fietspaden

Er worden verschillende soorten asfalt gebruikt, afhankelijk van de functie van de weg of andere eisen. Asfalt voor rijbanen is vaak opgebouwd uit een robuust en geluidsreducerend mengsel, waar we bij fietspaden vaak kiezen voor rood asfalt. Vrijwel al het asfalt dat verwijderd wordt, kan worden hergebruikt. 

Klein onderhoud van asfaltverhardingen gaat vaak om het repareren van scheuren en gaten. Bijvoorbeeld vanwege vorstschade. Wanneer vorst en dooi elkaar afwisselen, kan het asfalt gaan scheuren en ontstaan er gaten. Bij groot onderhoud wordt de deklaag vervangen en daar waar nodig de onderliggende lagen gerepareerd. Groot onderhoud aan asfaltverhardingen in het buitengebied/op ontsluitingswegen vindt plaats wanneer uit inspecties blijkt dat deze niet meer aan het vastgesteld beeldkwalitetsniveau voldoen. De asfaltverhardingen in woonstraten worden vervangen voor elementen wanneer ze niet meer aan de beeldkwaliteit voldoen.

Beton

Betonpaden en -wegen beslaan maar een klein deel van het totale oppervlak aan verharding. Betonverharding komt vooral voor bij fietspaden in het buitengebied. Betonverharding vraagt maar weinig onderhoud en blijft moeiteloos tientallen jaren intact.

Klein onderhoud aan betonverhardingen bestaat vaak uit het herstellen van lokale schades en voegen. Groot onderhoud bestaat uit het vernieuwen van de bestaande betonverharding of het uitvoeren van oppervlaktebehandelingen.

Halfverharding

Een beperkt deel van het totale oppervlak aan verharding bestaat uit halfverharde of onverharde wegen en zandwegen.

Bij halfverharde of onverharde wegen en zandwegen gaat het meestal om:

  • Wegen in het buitengebied
  • Wandel- en fietspaden

Halfverharding komt vooral voor in de vorm van:

  • Puin
  • Dolomiet
  • Schelpen
  • Grauwacke

De gemeente Roosendaal past steeds vaker halfverharding toe met olivijn. Olivijn bindt CO2. Dat is goed voor het milieu. Onze intentie is om steeds meer vrijliggende (elementen)voetpaden om te vormen naar een halfverharding met olivijn-bestanddelen.

Onverharde wegen bestaan vaak uit:

  • Lokaal aanwezig zand of grond

Zandwegen bestaan vanzelfsprekend uit zand.

Veel halfverharde, onverharde en zandwegen zijn niet geschikt voor intensief of zwaar verkeer en zijn relatief snel toe aan onderhoud. 

Jaarlijks worden de paden in het voorjaar uitgevuld en/of geschaafd zodat ze hun functie blijven vervullen. Naar aanleiding van meldingen en waarnemingen van gemeentemedewerkers wordt zonodig nodig in het najaar opnieuw onderhoud uitgevoerd. Deze paden zullen nooit zo vlak of comfortabel zijn als elementen-, asfalt- of betonverhardingen. Groot onderhoud aan de paden vindt maar zelden plaats. Voor stuivende puinwegen en zeer slechte zandwegen wordt groot onderhoud ingepland. Asfalteren of klinkers aanbrengen vindt op dit soort paden niet plaats.

Beleid verharding in Roosendaal

Beleid Verhardingen 2024 (PDF - 6MB)

 

Onderhoud

We kennen binnen de gemeente 3 soorten onderhoud:

  • Calamiteitenonderhoud
  • Klein onderhoud
  • Groot onderhoud

Calamiteitenonderhoud

Calamiteitenonderhoud is het onderhoud dat zo snel mogelijk moet worden uitgevoerd omdat er anders onveilige situaties kunnen ontstaan. Dit komt vooral voornamelijk voor bij asfalt en bestrating. Voorbeelden van calamiteitenonderhoud zijn:

  • Gevaarlijke verzakkingen
  • Schade aan de verharding
  • Ontbreken van de verharding

Klein onderhoud

Door middel van klein onderhoud kan groot onderhoud zo lang mogelijk worden uitgesteld. Klein onderhoud wordt ingepland aan de hand van inspecties en meldingen. Onder klein onderhoud verstaan we onder andere:

  • Herstraten van stukjes trottoir of rijbaan
  • Repareren van asfaltgaten
  • Vullen van scheuren

De gemeente voert jaarlijks een kleine onderhoudsinspectie uit. Ernstige oneffenheden worden door de stratenmakers hersteld. Hierbij worden locaties gebundeld.

Groot onderhoud

Groot onderhoud is de zwaarste vorm van onderhoud. Er komt pas groot onderhoud wanneer klein onderhoud niet meer voldoende is om de verharding op het vastgestelde beeldkwaliteitsniveau te houden. Bij groot onderhoud wordt de straat (gedeeltelijk) herstraat met de bestaande elementen. Bij groot onderhoud op asfaltwegen wordt de bovenste laag asfalt vervangen.

Indien de verharding is afgeschreven, wordt er een reconstructie ingepland. Bij een reconstructie streven we naar een integrale aanpak. De openbare ruimte wordt volledig doorgelicht en opnieuw ingericht.

Inspectie van wegen

Ieder jaar voert de gemeente een inspectie uit om het klein onderhoud in beeld te krijgen. Hierbij worden schades vastgelegd en aangedragen voor klein onderhoud. Iedere 2 jaar vindt een globale visuele weginspectie plaats. Hierbij wordt de staat van de verharding vastgelegd. De weginspectie dient als basis voor het groot onderhoudsprogramma. Een weg wordt niet enkel (op het oog) geïnspecteerd, maar ook diepgaander onderzocht. Bijvoorbeeld door te boren en metingen te doen. Zo krijgen wij als gemeente duidelijk hoe lang een weg nog mee zal gaan en hoe de verharding er aan toe is.

 

Problemen melden

Ervaart u problemen met de verharding in uw straat of buurt? Meld dit dan via:

  • Calamiteiten kunt u doorgeven via 0165 579 111
  • De BuitenBeter-App
  • De gemeentelijke website: roosendaal.nl/melden