Roosendaal lanceert derde bewustwordingscampagne: ‘Welkom bij de Club van Roosendaal’
Gemeente Roosendaal lanceert het vervolg van de succesvolle campagne ‘Welkom bij de Club’. Daarin worden vijf unieke verhalen van vijf bijzondere ambassadeurs verteld, met als doel het bevorderen van bewustwording en inclusie in Roosendaal. Na twee succesvolle jaren belooft deze editie opnieuw indrukwekkend en inspirerend te worden.
Woensdag 3 juli werd de campagne officieel gelanceerd tijdens de 'Algemene Leden Vergadering’ van de Club van Roosendaal. De campagne ‘Welkom bij de Club’ is in het leven geroepen om inclusie binnen Roosendaal te vergroten. Twee jaar geleden werd de campagne in co-creatie met een groep professionals en inwoners uit Roosendaal ontwikkeld. Gezamenlijk hebben zij bedacht hoe het verhaal over inclusiviteit het beste verteld kan worden.
Ambassadeurs
De vijf ambassadeurs die dit jaar in de schijnwerpers worden gezet, hebben te maken met exclusie, buitensluiting, vooroordelen en negatieve ervaringen. De campagne nodigt uit tot reflectie en dialoog. In totaal zijn er 17 unieke verhalen verzameld, die een kijkje geven in het leven van deze ambassadeurs en de vooroordelen die zij tegenkomen.
Wethouder Evelien van der Star: “Iedereen heeft zijn, haar of diens eigen beperkingen, sommige zichtbaar en andere niet. Onze ambassadeurs weten als geen ander dat onbekend onbemind maakt. Zodra je het verhaal achter de mens leert kennen, verdwijnen vaak de vooroordelen. Daarom delen we verhalen die zelden gehoord worden. Elk verhaal is uniek, maar de boodschap is universeel: als je de mens achter de vooroordelen ziet, gaat er een wereld voor je open. Als wethouder Inclusie ben ik enorm trots op onze ambassadeurs Chadia, Kurt, Julian, Roos en Jeanne. Iedereen hoort erbij, iedereen is al lid van de club van Roosendaal. Werkelijke inclusie betekent dat iedereen in onze gemeenschap zich welkom en gewaardeerd voelt.”
De vijf ambassadeurs vertellen hun verhalen over integratie, psychiatrische labels, autisme, panseksualiteit en topsporten met een beperking. De campagne omvat vijf mini-documentaires en portretten die op diverse manieren worden gepresenteerd, zowel online als offline, via posters en sociale media berichten. De verhalen van de ambassadeurs zijn te lezen op www.declubvanroosendaal.nl. Daarnaast reist er een expositie door de gemeente.
Samenwerkingspartners, zoals Groenhuysen, Mantelzorg Roosendaal, Bibliotheek West-Brabant, Bravis Ziekenhuis, Radar, MEE West-Brabant, GGZ Roosendaal, SDW, TWB en de wijkhuizen, zijn nauw betrokken bij de campagne.
Voor meer informatie over de campagne en om je eigen verhaal te delen, bezoek https://www.declubvanroosendaal.nl/.