Openbare Verlichting

Algemeen

De gemeente Roosendaal telt ongeveer 17.000 lantaarnpalen en 18.500 armaturen in beheer. De openbare verlichting levert een belangrijke bijdrage aan de verkeersveiligheid, sociale veiligheid en leefbaarheid van de stad en dorpen.

Onderhoud

Het onderhoud aan de openbare verlichting wordt verzorgd door een vaste onderhoudsaannemer.

Er zijn diverse soorten onderhoud om de openbare verlichting in stand te houden en ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk storingen zijn.

Correctief onderhoud

  • Het herstellen en/of repareren van binnengekomen meldingen/storingen;
  • Het herstellen van technische gebreken als gevolg van ouderdom;
  • Het veiligstellen van lantaarnpalen (bijvoorbeeld bij een aanrijding of bij vandalisme);
  • Het rechtzetten van lantaarnpalen (bij een scheefstand van meer dan 10 graden).

Preventief onderhoud

  • Groepsgewijze lampvervanging;
  • Het reinigen van led-armaturen.

Grootschalige vervangingen

Elk jaar wordt een vervangingsplan gemaakt waarbij lantaarnpalen en armaturen (lichtkappen) op basis van ouderdom worden vervangen. Het uitgangspunt is dat lantaarnpalen na 40 jaar en armaturen na 20 jaar worden vervangen.

Storingen

Doet de straatverlichting het niet? 
Meld het dan rechtstreeks bij onze onderhoudsaannemer via de website https://lms.nederlandslicht.nl/roosendaal. Uw melding komt dan direct binnen bij de aannemer die de storing verder in behandeling neemt. Melden via de BuitenBeter-App kan ook. Wij bekijken dan of de gemeente de storing op kan lossen of dat het een netwerkstoring is waarbij wij de netbeheerder (Enexis) moeten inschakelen. Gevaarlijke situaties, zoals een lichtmast die op de weg ligt, worden zo snel mogelijk opgelost.

Doet één lamp het niet?
Dan zit de oorzaak vermoedelijk in de lamp of het armatuur. De gemeente probeert dit binnen zes werkdagen op te lossen. 

Branden drie of meer lampen achter elkaar niet?
Dan is er waarschijnlijk iets mis met de stroomkabel van netbeheerder Enexis. Wij geven de storing dan door aan de netbeheerder. Helaas zijn netwerkstoringen meestal niet direct te verhelpen en duren deze vaak meerdere dagen of soms enkele weken. Bijvoorbeeld omdat de oorzaak van de storing niet duidelijk is (er moet dan extra gemeten worden), vanwege graafwerkzaamheden of omdat eerst de omwonenden geïnformeerd moeten worden over een geplande stroomonderbreking vanwege de reparatie aan het net. De gemeente mag niet aan het ondergrondse kabelnet werken. Enexis is verantwoordelijk voor het herstel van een kabelstoring.

Veiligheid
Bij het oplossen van een storing houden we rekening met de veiligheid. Soms is er sprake van een gevaarlijke situatie. Bijvoorbeeld wanneer het deurtje van de lantaarnpaal ontbreekt en de elektrische bedrading dus onbeschermd is. Of als de lamp  los aan de lantaarnpaal bungelt of een lantaarnpaal is aangereden en over de weg ligt of gevaarlijk scheef staat. In dit soort situaties zorgen we ervoor dat het gevaar zo snel mogelijk opgelost is.

Storing verholpen maar nog geen licht?
Overdag kunnen we alleen (met een speciale omvormer) testen of een lamp het doet, omdat er overdag geen spanning in de lantaarnpaal komt. Soms blijkt dan ’s avonds, als de stroom inschakelt, toch dat de verlichting niet brandt. Dan is er een kabelstoring. Wilt u dit dan opnieuw melden, daar helpt u ons mee. Verder kan het gebeuren dat een storing alleen optreedt in bepaalde omstandigheden. Bijvoorbeeld bij een zwakke plek in een kabel waar vocht bij kan komen. Bij droog weer doet de verlichting het dan en als het regent weer niet. Zo'n storing is lastig op te sporen en kan daarom meer dan twee weken duren.

Wij hebben uw meldingen nodig om storingen op te lossen. Bedankt voor uw oplettendheid!

Problemen of storingen melden

Mocht de straatverlichting niet branden, dan is de kans groot dat de lamp stuk is of dat er een kabelstoring is. U helpt ons als u deze storingen aan ons doorgeeft. Hoe eerder wij een melding krijgen, hoe eerder wij de storing kunnen oplossen. Bij het melden van een storing vragen wij u om de straat en het lantaarnpaalnummer (staat meestal op ooghoogte) door te geven. Is er geen nummer aanwezig of slecht leesbaar? Dan ontvangen wij graag een foto van de lantaarnpaal of een beschrijving bij welk huisnummer de lantaarnpaal staat.

Wanneer de straatverlichting het niet doet, kunt u dit op verschillende manier aan ons doorgeven:

  • Via de website https://lms.nederlandslicht.nl/roosendaal. Deze meldingen komen rechtstreeks bij onze onderhoudsaannemer terecht.
  • Via de BuitenBeter App.
  • Calamiteiten binnen kantooruren (op werkdagen tussen 07.00 en 16.00 uur) kunt u doorgeven via 0165 579 111.
  • Calamiteiten buiten kantooruren (op werkdagen na 16.00 uur en in het weekend) kunt u doorgeven via 0165 579 555.