Begroting
Algemeen
Alle gemeenten krijgen straks minder geld van het Rijk, waardoor zij voor lastige keuzes komen te staan. Maar hoe zorgt gemeente Roosendaal voor groei en behoud van belangrijke voorzieningen met minder geld? Op deze pagina leest u hoe we dat doen.
De tekorten
De tekorten voor Roosendaal zijn als volgt:
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Begrotingstekort | -/- 7.398.000 | -/- 10.570.000 | -/- 7.806.000 | -/- 5066.000 |
De maatregelen
In de video hieronder leggen we uit hoe we omgaan met de tekorten. Verder op deze pagina vindt u meer informatie.
Wilt u deze video met ondertiteling in een andere taal bekijken? Open de video dan in YouTube en selecteer de gewenste taal in 'instellingen'.
Begroting 2025 Gemeente Roosendaal
Financieel-technische maatregelen
Volgens onze uitgangspunten nemen we eerst financieel-technische maatregelen om het tekort zoveel mogelijk te verkleinen. Deze maatregelen zijn de ‘minst pijnlijke’ omdat ze vooral gaan over het realistischer plannen van budgetten, technische maatregelen en het aanpassen van de timing van bepaalde activiteiten. We verwachten dat deze maatregelen weinig invloed hebben op het werk van de gemeente en de samenleving.
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Herijking Beheerkalender | 216.000 | 311.000 | 196.000 | 179.000 |
Fasering onderwijshuisvesting | 531.000 | 746.000 | 631.000 | 444.000 |
Fasering projecten R&O | 46.000 | 49.000 | 39.000 | 152.000 |
Realistischer ramen | 1.030.000 | 1.137.000 | 1.194.000 | 1.152.000 |
Hogere toerekening riolering aan projecten | 273.000 | 286.000 | 300.000 | 314.000 |
Stelpost onvoorzien verlagen | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 |
Totaal | 2.146.000 | 2.579.000 | 2.410.000 | 2.291.000 |
Verhogen inkomsten gemeente
Om de inkomsten van de gemeente te verhogen, worden vooral de belastingen verhoogd. Bij het kiezen van welke belastingen en hoeveel de verhoging zal zijn, is gekeken naar het principe ‘de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten’. Ook is gekeken naar de tarieven in omliggende gemeenten en het landelijke gemiddelde. Hieruit blijkt dat de tarieven in Roosendaal laag zijn. Daarom verhogen we de tarieven voor de OZB, het parkeren en de toeristenbelasting.
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Verhogen parkeertarieven | 900.000 | 900.000 | 927.000 | 927.000 |
Verhogen tarieven parkeervergunningen | 85.000 | 85.000 | 87.000 | 87.000 |
Verhogen OZB-woningen | 598.000 | 611.000 | 625.000 | 639.000 |
Verhogen OZB niet-woningen | 1.387.000 | 1.417.000 | 1.448.000 | 1.480.000 |
Verhogen toeristenbelasting | 47.000 | 48.000 | 49.000 | 50.000 |
Totaal | 3.017.000 | 3.061.000 | 3.136.000 | 3.183.000 |
- De parkeertarieven verhogen we met € 0,30 voor het garage parkeren en € 0,40 voor het straat parkeren.
- Het OZB-tarief in Roosendaal ligt ruim onder het landelijk gemiddelde. Wij kiezen er daarom voor om het OZB-tarief voor woningen te verhogen met 10%. Dit betekent concreet dat iemand die een woning heeft met een WOZ-waarde van € 300.000 iedere maand € 2 meer OZB betaalt.
- Het OZB-tarief voor niet-woningen in Roosendaal ligt ruim onder het landelijk gemiddelde. Wij kiezen er daarom voor om het OZB-tarief voor niet-woningen te verhogen met 15%.
- De toeristenbelasting ligt al jaren onder het regionaal gemiddelde. Met deze proportionele verhoging wordt de toeristenbelasting meer in lijn gebracht met het gemiddelde. De toeristenbelasting wordt verhoogd naar € 1,50 p.p.p.n.
Bezuinigingsmaatregelen
Na het nemen van technische maatregelen en het verhogen van de inkomsten van de gemeente, is er nog steeds een begrotingstekort. Om dit tekort weg te werken, moeten we ook bezuinigingen doorvoeren. Bij het kiezen van de maatregelen hebben we onze uitgangspunten gebruikt. We hebben ook gekeken naar de balans van de maatregelen. Enerzijds zijn er maatregelen die onze samenleving raken; anderzijds zijn er maatregelen die invloed hebben op de gemeentelijke organisatie.
We nemen de volgende bezuinigingsmaatregelen:
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Afstoten fractiehuis | 11.000 | 11.000 | 11.000 | 11.000 |
Verminderen uitgaven citymarketing | - | 160.000 | 160.000 | 160.000 |
Incidenteel maken budget inwonersparticipatie | 205.000 | 205.000 | 205.000 | 205.000 |
Herfinanciering inzet klusbus | 80.000 | 80.000 | 80.000 | 80.000 |
Versoberen hoeveelheid woningmarktonderzoeken en uitvoering woonagenda | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 |
Incidenteel maken budget sfeerbeheer | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 |
Niet inzetten extra serviceploeg beheer openbare ruimte | 235.000 | 235.000 | 235.000 | 235.000 |
Versoberen budget campagne ‘Verhaal van Roosendaal’ | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 |
Verminderen inzet kunst in openbare ruimte | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
Verlagen ambities verduurzaming gemeentelijke gebouwen | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 |
Verlagen ambities fietsveiligheid | 100.000 | 100.000 | - | - |
Versoberen inzet jeugdprofessionals voorliggend veld | - | - | 500.000 | 500.000 |
Versoberen inzet op startkwalificatie jongeren | 250.000 | - | - | - |
Regeling minimum inkomensgrens van 130% naar 120% | - | - | 750.000 | 750.000 |
Beperken eigen middelen onderwijsachterstanden | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 |
Subsidie welzijn, sport, cultuur en recreatie in 2026 niet indexeren | - | 230.000 | 230.000 | 230.000 |
Versoberen inhuurbudgetten | 400.000 | 400.000 | 400.000 | 400.000 |
Afschalen beïnvloedbare budgetten (excl. Inhuur) | 600.000 | 600.000 | 600.000 | 600.000 |
Verlagen budget catering | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 |
Stoppen met traineeship Toekomst van Brabant | 130.000 | 130.000 | 130.000 | 130.000 |
Verlagen beheerkwaliteit binnenstad (bloembakken) | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 |
Duurzaamheidscampagne | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
Bijdrage aan beheer sportaccomodaties voor 2025 indexeren, in 2026 eenmalig nullijn | - | 50.000 | 50.000 | 50.000 |
Taakstelling verbonden partijen | - | 200.000 | 200.000 | 200.000 |
Totaal | 2.356.000 | 2.746.000 | 3.896.000 | 3.896.000 |
Onze uitgangspunten
Om het tekort te dichten, hebben we mogelijke maatregelen in kaart gebracht. We hebben vooraf een aantal uitgangspunten geformuleerd. Deze uitgangspunten hebben we gebruikt bij het beoordelen van bezuinigingsvoorstellen. Onze uitgangspunten zijn:
1.Evenwichtig financieel beleid voor 2025-2028
Het is belangrijk voor de financiële gezondheid van de gemeente dat er een evenwichtig financieel beleid is. We willen voldoen aan de regels van de financieel toezichthouder. Ook kiezen we ervoor om de begroting voor 2025 en 2028 structureel sluitend te maken in de voorstellen.
2. Eerst financieel-technische maatregelen nemen
We nemen eerst maatregelen die vooral financiële aspecten verbeteren, voordat we maatregelen nemen die invloed hebben op de samenleving of de organisatie.
3. Proportionele stijging van OZB en andere inkomsten
De tarieven voor de onroerendezaakbelasting (OZB) in Roosendaal liggen onder het landelijk gemiddelde van vergelijkbare gemeenten. Veel andere inkomstenbronnen van de gemeente zijn de afgelopen jaren niet geïndexeerd of liggen onder het regionaal gemiddelde.
We willen de gemeentelijke inkomsten proportioneel verhogen, zodat we de voorzieningen voor de inwoners en ondernemers kunnen behouden. We volgen het principe dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.
4. Majeure opgaven van Roosendaal blijven centraal
Ons college staat nog steeds achter de doelstellingen en ambities uit het collegeakkoord. We willen zo min mogelijk maatregelen nemen die de grote opgaven (zoals het Nationaal Programma Leefbaarheid en de Schaalsprong) beïnvloeden. We moeten blijven investeren in de brede welvaart in Roosendaal, zoals kansrijk opgroeien, economische innovatie en preventieve gezondheid. Ook willen we ervoor zorgen dat gemeentelijke kerntaken niet worden aangetast door de maatregelen.
5. ‘Onomkeerbare’ keuzes vermijden
We willen geen maatregelen nemen die moeilijk te herstellen zijn in de toekomst.
Ons begrotingssaldo
Het nemen van bezuinigingsmaatregelen is niet leuk, maar het is wel nodig om onze financiën op orde te houden. Alleen zo kunnen we blijven investeren in onze gemeente.
Financiële verwachting
Na het nemen van de maatregelen die we hier hebben besproken, verwachten we in 2025 een positief begrotingssaldo. Dit geldt ook voor de jaren 2027 en 2028. Alleen voor 2026 is het saldo nog negatief.
Opvangen met onze reserves
Ons college kiest er bewust voor om dit begrotingstekort niet op te lossen. We kunnen het namelijk opvangen met onze reserves. We willen voorkomen dat we strengere maatregelen moeten nemen dan nodig.
Ons begrotingssaldo
Voor de komende jaren ziet ons begrotingssaldo er na alle maatregelen als volgt uit:
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Begrotingstekort | -7.398.000 | -10.570.000 | -7.806.000 | -5.066.000 |
Financieel-technische maatregelen | 2.146.000 | 2.579.000 | 2.410.00 | 2.291.000 |
Verhogen inkomsten gemeente | 3.017.000 | 3.061.000 | 3.136.000 | 3.183.000 |
Bezuinigingsmaatregelen | 2.356.000 | 2.746.000 | 3.896.000 | 3.896.000 |
Saldo begroting | 121.000 | -2.184.000 | 1.636.000 | 4.304.000 |