Uitrit melden

Algemeen

Wilt u een uitrit maken of veranderen bij uw bedrijf of huis? Dan moet u dit altijd bij ons melden. De uitritten in onze gemeente lopen namelijk over grond van de gemeente. Wij bekijken dan of een uitrit is toegestaan volgens de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).

Direct melden

Voor particulieren:
Direct melden met DigiD

Voor bedrijven en advocaten:
Direct online melden met eHerkenning

Wat u moet doen

De uitrit moet voldoen aan de regels

Een uitrit is toegestaan wanneer deze voldoet aan de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). U leest in artikel 2:12 van de APV wat de voorwaarden zijn. De beleidsregels vindt u hier.

Wat u moet doen

Meld uw plannen 

Dat doet u met uw DigiD of met eHerkenning als u een bedrijf bent.

U krijgt een reactie per post

Hebben wij uw melding ontvangen? Dan krijgt u binnen 4 weken een reactie per post. Wijzen wij uw aanvraag af? Dan leest u in onze e-mail de reden hiervoor.

U kunt bezwaar maken 

Wijzen wij uw aanvraag af en bent u het hier niet mee eens? Dan kunt u bezwaar maken tegen dit besluit. 

Wat het kost

  • Het is gratis om uw plannen voor een uitrit te melden.
  • U betaalt wel kosten voor de aanleg van een uitrit. Dit kost per 1 juli 2024:
    • Standaarduitrit: € 1700,-
    • Uitrit waarbij we een put of afvoer voor regenwater moeten verplaatsen (kolk): € 2050,-
    • Uitrit waarbij we een lichtmast moeten verplaatsen: € 3050,-
  • De aannemer voert het werk uit. Deze prijzen baseren wij op het contract dat wij hebben met de aannemer die de verhardingen in onze gemeente aanlegt en onderhoudt. 
  • Gaat het om een standaarduitrit? Dan vervangen we de trottoirbanden door inritblokken en de standaardtegels door dikke tegels.

Lees meer over de kosten in de legesverordening 2024.