Laadpunten voor elektrische auto's
Elke dag zie je er meer om je heen: elektrische auto’s en vrachtauto’s. Dit worden er snel nóg veel meer. Daarvoor zijn laadpalen nodig. Want al die elektrische voertuigen moeten natuurlijk ergens kunnen laden, ook in onze gemeente. Wij zijn graag een duurzame gemeente. Wij werken daarom samen met [Vattenfall] om publieke laadpalen voor elektrische auto’s te plaatsen. Zo houden wij ons ook aan de afspraken in de Nationale Agenda laadinfrastructuur.
Wat u moet weten
Waarom zijn genoeg laadpunten nodig?
Bekijk in deze video waarom we daar nu mee aan de slag moeten.
Plaatsingsproces
In Roosendaal wordt de komende jaren het netwerk van openbare laadpalen uitgebreid door Vattenfall Incharge. Vattenfall heeft de laatste provinciale concessie (Noord-Brabant en Limburg) voor het uitbreiden van de laadinfrastructuur in 2024 gewonnen, waar Roosendaal en 77 andere gemeente bij zijn aangesloten. Bij openbare laadpalen van onze samenwerkingspartner Vattenfall InCharge laad je altijd 100% uit wind opgewekte stroom van Nederlandse windmolens.
Vraag een openbare laadpaal nu nog aan via de website van Vattenfall
Het kan gebeuren dat er nog geen laadpaal dicht bij je in de buurt is. Via de website van Vattenfall kun je een voorstel voor een nieuwe locatie indienen. Elk half jaar kijkt de gemeente samen met Vattenfall naar de best presterende laadpalen en voorstellen van inwoners. Deze analyse bepaalt waar het half jaar daarop nieuwe laadpalen geplaatst gaan worden. Die laadpaal kost je niets, je betaalt alleen voor het opladen van je elektrische auto.
Veel gestelde vragen over elektrische laadpalen
-
Vaak vervangt de elektrische auto een auto op benzine of diesel. De parkeerdruk neemt dan niet toe. Natuurlijk zoeken wij wel altijd een oplossing op maat.
-
Vaak heeft een elektrisch voertuig een levertijd. Heeft iemand een elektrische auto besteld? Dan vraagt men ook direct een laadpaal aan. Ook moet een locatie voor een laadpaal aan allerlei eisen voldoen. De laadpaal kan dan op een andere plek komen.
-
De gemeente Roosendaal heeft een contract met Vattenfall voor het plaatsen van laadpalen. Binnen dit contract plaatsen zij t/m 2028 alle laadpalen in de openbare ruimte. Laadpalen op privaat terrein worden niet geplaatst door Vattenfall. Hiervoor kun je terecht bij iedere willekeurige aanbieder.
-
Dat doen wij samen met onze samenwerkingspartner Vattenfall InCharge. Elk half jaar kijken Vattenfall InCharge en de gemeente naar de prestaties van de laadpalen en voorstellen voor potentiële locaties van inwoners. Op basis hiervan wordt bepaald waar nieuwe laadpalen geplaatst worden. Vattenfall InCharge kijkt waar laadpalen veel gebruikt worden en kiest, in samenwerking met de gemeente en op basis van informatie van de netbeheerder, een geschikte locatie in de buurt.
-
Kunt u niet opladen op uw eigen terrein? En is er geen laadpaal in uw buurt? Vraag dan een laadpaal aan.
-
Nee, de laadpaal is openbaar en voor iedereen te gebruiken. Om ervoor te zorgen dat iedereen gebruik kan maken van de openbare laadpalen vragen we je om je auto weer weg te halen als deze is opgeladen.
-
Niets. Je betaalt alleen voor het opladen van je elektrische auto. Een overzicht van de tarieven vind je hier.
-
De laadpalen op de kaart plaatst Vattenfall volgens een planning. Laadpalen die bewoners aanvragen of die wij extra plaatsen, proberen we binnen maximaal 20 weken te plaatsen. Dit hangt ook af van de planning van de netbeheerder en aannemer.
-
De laadpalen die worden geplaatst zijn van leveranciers Alfen en Evonity. Deze laadpalen zijn voorbereid voor toekomstige innovaties en hebben een display. Het laadvermogen van deze laadpalen gaat tot maximaal 11 kW.
-
Iedereen die elektrisch rijdt, kan en mag een openbare laadpaal gebruiken. De parkeervakken zijn alleen voor het opladen van elektrische auto's. U mag er dus niet parkeren als u niet oplaadt.
-
De laadpalen bieden een kans om het elektriciteitsnet te ontlasten door Slim- en Netbewust te laden. Hiermee benutten we de netcapaciteit zo goed mogelijk op drukke momenten. Als er sprake is van piekdrukte laden elektrische rijders met minder vermogen zonder dat ze daar last van hebben. Hiermee bestrijden we samen overbelasting van het net. Komt het een keertje niet uit? Dan kan je via de InCharge app of de QR-code op de laadpaal Slim Laden uitzetten.
-
De laadpalen hebben een laadvermogen tot maximaal 11 kW. De werkelijke snelheid waarmee je gaat laden hangt af van het type auto en de drukte op elektriciteitsnet. De laadpaal geeft het hoogst mogelijke beschikbare vermogen, mits de auto op die snelheid kan laden.
Ook hangt de werkelijke snelheid waarmee je gaat laden af van de bezetting van de laadpaal:
Als er één 3-fase auto laadt dan krijgt die 3x 16 Ampère
Als er twee 3-fase auto's laden krijgen ze ieder 3x 12 Ampère
Als er één 1-fase auto laadt dan krijgt die 1x 16 Ampère
Als er twee 1-fase auto's laden krijgen ze ook ieder 1x 16 Ampère
De laadpaal geeft altijd minimaal 3,7 kW aan elektrische auto’s die zijn aangesloten.
-
Dat mag. Dit moet u zelf betalen. U kunt daarvoor geen subsidie van ons krijgen.
Let op: het snoer mag niet over de stoep liggen als u oplaadt. Mensen kunnen dan struikelen. Houdt u daar rekening mee? Zo voorkomt u dat u een boete kunt krijgen.
-
Ja, we reserveren direct 2 parkeervakken voor het opladen van elektrische voertuigen.
-
Nee, het aantal auto's dat kan parkeren blijft gelijk. De parkeerplaats bij de laadpaal is om een elektrisch voertuig op te laden. Tijdens het laden staat dit voertuig niet op een andere parkeerplaats. Daar kunnen dan niet-elektrische voertuigen parkeren. Wel komen er steeds meer oplaadplekken voor elektrische auto’s. Dat komt omdat het aantal elektrische auto’s toeneemt.
-
Maak hiervan een melding via de Vattenfall InCharge app. Als er veel gebruik wordt gemaakt van een laadpaal in de buurt kunnen we mogelijk een extra laadpaal plaatsen. Hier kun je een voorstel indienen voor een locatie.
-
Nee. De parkeervakken bij een laadpaal zijn alleen voor een elektrische auto die oplaadt. Dat ziet u op een verkeersbord bij de laadpaal. Parkeert u daar een niet-elektrische auto? Dan kunt u een boete krijgen.
-
Ja, als de laadpaal op een zone voor betaald parkeren staat, moet u ook hier betaald parkeren. Let op! Dat gaat niet automatisch via uw laadpas. De huidige parkeerregels en parkeerkosten blijven gelijk.
-
Dat verschilt per laadpaal. De kosten zijn afhankelijk van de eigenaar of exploitant van de paal. En van de serviceprovider van uw laadpas.
-
Op de laadpaal zit een sticker van de leverancier. Hierop staat een telefoonnummer dat u kunt bellen bij een storing.
-
Nee, dat mag niet. Wij vervangen geen tegels voor kabelgoottegels. Wij voorkomen graag onveilige situaties. U mag daarom geen laadkabels over straat leggen of over de stoep hangen. Een verlengde private aansluiting is dus verboden. U kunt dan een boete krijgen.
-
Bekijk hier ons laadpuntenbeleid.
-
Bekijk hier de verkeersbesluiten. Gebruik de zoekwoorden 'Roosendaal laadpaal'.
-
Bekijk hier de kaart met alle locaties.