Glasvezel
Algemeen
Een snelle internetverbinding is gewenst. We spelen online spelletjes, kijken series via internet en gebruiken slimme apparaten in huis. Dat vraagt om een goed en sterk netwerk. Daarom worden in heel Nederland en dus ook in Roosendaal glasvezelnetwerken aangelegd.
Wie doet wat?
Wat is glasvezel?
Glasvezel bestaat uit fijne vezels van twee soorten glas. Hier wordt digitale informatie doorheen gestuurd met lichtsignalen.
Wat zijn de voordelen van glasvezel?
Glasvezel is minder gevoelig voor storingen en slechte weersomstandigheden. Een glasvezelnetwerk is heel snel en stabiel.
Wie is opdrachtgever voor de aanleg van glasvezel?
Glasvezelaanbieders zijn opdrachtgever voor de aanleg van glasvezel. Zij bepalen zelf waar en wanneer ze een nieuw netwerk gaan aanleggen. De gemeente moet de aanleg toestaan vanwege de Telecommunicatiewet.
Werkt de gemeente samen met glasvezelpartijen?
Telecombedrijven zijn zelfstandige partijen die werken met hun eigen aannemers. Wel ziet de gemeente toe op de werkwijze in de openbare ruimte. Dit om de veiligheid te verzekeren en te zorgen voor zo weinig mogelijk overlast.
Waarom leggen de telecombedrijven niet samen glasvezel aan?
Telecombedrijven werken met hun eigen technieken. Ook bepalen zij zelf waar en wanneer zij een glasvezelnetwerk willen aanleggen.
De aanleg
Verschillende telecombedrijven legden eerder al een glasvezelnetwerk aan in Roosendaal. We verwachten dat meerdere telecombedrijven de komende jaren dit voorbeeld gaan volgen.
We begrijpen dat de werkzaamheden overlast veroorzaken. Dat is natuurlijk erg vervelend. We doen ons best om de overlast zoveel mogelijk te beperken. Hiervoor maken we voor de werkzaamheden beginnen afspraken met de aannemer en het telecombedrijf. Tijdens de werkzaamheden letten we erop of zij zich aan deze afspraken houden.
In Roosendaal is een glasvezelnetwerk aangelegd door Open Dutch Fiber. Op dit moment is deze partij bezig met het aanbieden en aanleggen van glasvezel huisaansluitingen.
Hoe gaat de aanleg van glasvezel in zijn werk?
De aannemer legt een glasvezelkabel aan in de straat. Dit doen ze door een rij tegels uit de stoep te halen en een geul te graven. In de geul komt de glasvezelkabel te liggen. De geul wordt zo snel mogelijk weer dichtgemaakt. De stukjes uitstekende kabel worden afgeknipt. Op de website van Open Dutch Fiber vindt u meer informatie en filmpjes over de aanleg van glasvezel.
Hoe kom ik meer te weten over de aanleg van glasvezel?
Op deze pagina hebben we alle algemene informatie over de aanleg van glasvezel voor u op een rijtje gezet. Wanneer er glasvezelwerkzaamheden bij u in de buurt plaatsvinden, ontvangt u bericht van de glasvezelaanbieder.
Krijgt iedere woning in de gemeente toegang tot glasvezel?
Open Dutch Fiber sluit uw woning gratis aan op glasvezel, mits u daar toestemming voor verleend. Ook als u nog geen abonnement wilt afsluiten via een internetprovider. U bent niet verplicht om een glasvezelaansluiting te nemen.
Heeft u na de aanleg van glasvezel een abonnement?
Nee, de aanleg van een glasvezelhuisaansluiting staat los van een internetabonnement. U bepaalt zelf bij welke internetprovider u een eventueel abonnement wilt afsluiten. Maar dit is niet verplicht. Zie voor aanbieders de website van Open Dutch Fiber.
Komen providers namens de gemeente Roosendaal bij u langs?
Nee, internetproviders die glasvezelabonnementen aanbieden werken niet in opdracht van de gemeente Roosendaal. U bent op geen enkele manier verplicht een internetabonnement af te sluiten.
Waar kan ik terecht met vragen of opmerkingen over de aanleg van glasvezel?
U kunt contact opnemen met Open Dutch Fiber via het telefoonnummer 088-1633633 of per e-mail via info@opendutchfiber.nl. Meer informatie vindt u op de website van Open Dutch Fiber.
Trottoirs
Na de aanleg van glasvezel, wordt het straatwerk door een aannemer, in opdracht van de betreffende telecomaanbieder, hersteld.
Waar kan ik terecht met vragen of opmerkingen over het straatwerk of het opknappen van de trottoirs?
Wij begrijpen dat deze werkzaamheden tot vragen of opmerkingen kunnen leiden. Deze kunt u kenbaar maken aan de betreffende telecomaanbieder.