Brede ondersteuning bij de kinderopvangtoeslagenaffaire

Algemeen

Als u als ouder of kind getroffen bent door de problemen met de kinderopvangtoeslag, dan kunt u via uw gemeente hulp krijgen. Brede ondersteuning heet dat. Die hulp is er voor u (als ouder of kind van een gedupeerde ouder) en uw gezin, en hij is er op verschillende gebieden. Zoals zorg, uw gezin, werk, financiën en wonen. Hieronder leggen we uit wat brede ondersteuning precies betekent. En ook hoe we er samen voor zorgen dat die hulp precies past bij jouw situatie.

Wat is brede ondersteuning?

Brede ondersteuning is dus hulp. Hulp op allerlei onderdelen van uw leven. Welke hulp u nodig hebt, kunnen we alleen samen bepalen. Dat doen we in een gesprek. We kijken daarin met elkaar waar u steun bij kunt gebruiken en wat u nodig hebt. We zorgen er samen voor dat het hulp op maat is. 

  • Misschien is die hulp uitleg over zaken die u ingewikkeld vindt. Of hulp bij zaken waar u heel erg tegenop ziet. Bijvoorbeeld zaken op een rijtje zetten en overzicht krijgen over geld en geldzaken.  
  • Het kan ook zijn dat u zich ergens zorgen over maakt en graag wilt dat iemand meedenkt. Hulp om uw thuissituatie te verbeteren, om werk te vinden, of bij gezondheidsproblemen. De hulp kan voor uzelf zijn, voor uw kinderen of voor het hele gezin.  
  • Wanneer u het fijn vindt, kan onze medewerker vanuit de gemeente bij gesprekken zijn die u met de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) hebt. Die gesprekken gaan vaak over de beoordeling van uw financiële vergoeding en schade. Onze medewerker kan ook helpen bij het indienen van privé schulden.  
  • Heeft u specialistische hulp nodig, zoals van een psycholoog? Dan is het goed om ook dat te bespreken met onze medewerker. Ook daar kunnen we u bij helpen. 
  • Soms heeft u ook hulp in of rond het huis nodig. Zoals onderhoud dat u eerder niet kon doen door je problemen met de kinderopvangtoeslag. Ook dat kan u met de medewerker bespreken. Samen kijken jullie wat in uw geval passende hulp is. 

Plan van aanpak

De medewerker van de gemeente houdt overzicht over de hulp aan u en uw gezin, en houdt contact om met u te bespreken of alles goed loopt. Ook stellen jullie samen een plan van aanpak op. Hierin staan alle afspraken over de hulp die u krijgt. U krijgt dit plan ook mee naar huis. Zo kunt u nog eens rustig alle afspraken nalezen. Heeft u vragen? Dan kunt u die ook altijd aan de medewerker stellen!

Met wie heb je contact bij onze gemeente?

In de gemeente Roosendaal werkt een team van medewerkers die veel weten over de toeslagenaffaire en over de hulp die geboden kan worden. Zij hebben al heel veel gesprekken met ouders en kinderen gevoerd en ze weten precies hoe het herstelproces van UHT eruitziet. Ze denken graag met u mee over hoe uw leven weer op de rit kan komen. En u mag ze alles vragen. 

Wat kunnen we voor je doen?

Veel ouders denken dat ouders, kinderen of ex-partners recht hebben op geld of spullen van de gemeente. Of dat gemeenten vanuit de Specifieke Uitkering (Spuk) een vast bedrag per ouder beschikbaar hebben. Of dat iedereen altijd precies hetzelfde krijgt. Dat klopt niet. En het zorgt soms voor verwarring, teleurstelling of boosheid. Per ouder of kind kijken we naar jouw persoonlijke situatie en wat nodig is om een nieuwe start te maken. De Spuk is een speciale beleidsregeling waarmee de rijksoverheid geld beschikbaar stelt aan gemeenten. Dat geld is bedoeld om alle regelingen in de hersteloperatie uit te kunnen voeren. In dit geval de brede ondersteuning (hulp) aan ouders en kinderen. 

De gemeente geeft geen hele inboedels aan ouders. Ook krijgen ouders en hun gezinnen niet zomaar elektrische fietsen van de gemeente. Wat de gemeente wel doet, is de nodige hulp bieden om een nieuwe start te maken. Soms is het nodig om extra spullen te geven, en dan gebeurt dat. Maar dit is geen automatisch recht waarop ouders aanspraak kunnen maken.  

Welke ondersteuning kunt u verwachten?

  • Alle aangemelde ouders, gedupeerde kinderen en hun gezinnen hebben recht op hulp via de brede ondersteuning;  
  • Hulp wordt voor iedere ouder en ieder kind op maat gemaakt. Er wordt daarbij gekeken wat precies nodig is om een nieuwe start te maken. De gemeente Roosendaal helpt u daarbij; 
  • Welke hulp voor u het beste past, bespreek je met de gemeente. Samen kijken jullie wat mogelijk is; 
  • In het plan van aanpak staan de afspraken die u met de gemeente hebt gemaakt. Die afspraken zijn de basis van de hulp die u krijgt;  
  • Om de doelen uit het plan van aanpak te halen, kán de gemeende soms spullen of middelengeven. Maar dat hoeft niet. Soms past andere hulp beter; 
  • Het geld dat je vanuit UHT hebt gekregen als compensatie of als schadebedrag, heeft geen invloed op welke hulp je nodig hebt voor een nieuwe start; 
  • Blijkt na onderzoek door UHT dat u volgens hen niet gedupeerd bent? Dan stopt de hulp uit het plan van aanpak één maand nadat u de definitieve beslissing van UHT hebt ontvangen. We kijken in die maand samen of we u via het gewone hulptraject van de gemeente kunnen helpen. 

Nog even over de Spuk


U kunt aan de Spuk geen rechten ontlenen, of geld of middelen krijgen via de Spuk. Alle ouders die zich hebben aangemeld omdat ze misschien gedupeerd zijn, hebben recht op brede ondersteuning (hulp) door hun gemeente. Dat staat in de Wet hersteloperatie toeslagen. Die hulp is altijd op maat en de afspraken tussen ouders en de gemeente worden vastgelegd in een het plan van aanpak. De Spuk bepaalt niet welke hulp u of uw gezin nodig hebben. Dat bespreek u samen met de gemeente. Wat u nodig hebt om een nieuwe start te maken, is het belangrijkste.