Stempas en stempluspas

Stempas

U heeft een stempas ontvangen

U heeft een envelop ontvangen van de gemeente Roosendaal met daarin een stempas voor de verkiezing van de leden van de Tweede Kamer en een gezondheidscheck.

Gezondheidscheck

We vragen u om deze gezondheidscheck te doen voordat u naar het stembureau gaat. Moet u een van de vragen met JA beantwoorden? Kom dan niet zelf naar het stembureau. Vraag iemand anders om voor u te gaan stemmen. Op de pagina Stemmen bij volmacht ziet u hoe dat werkt.

Geen stempas

Komt u er na 12 maart achter dat u uw stempas of stemplus niet (meer) heeft? Dan kunt u helaas niet meer stemmen. Controleer daarom tijdig of u een stempas of stempluspas heeft en vraag voor 12 maart een stempas aan.

 

Stempluspas

U heeft een stempluspas ontvangen

Alle inwoners van 70 jaar of ouder hebben geen gewone stempas ontvangen maar een stempluspas. Met de stempluspas mag u kiezen of u gewoon op een stembureau gaat stemmen of dat u uw stem per brief gaat uitbrengen.

U gaat op een stembureau stemmen

Wanneer u op een stembureau gaat stemmen kunt u gewoon met uw stempluspas naar een stembureau gaan en daar op de normale manier gaan stemmen. U moet wel eerst de gezondheidscheck doen die u bij uw stempluspas heeft ontvangen. Moet u een van de vragen met JA beantwoorden? Kom dan niet zelf naar het stembureau. Vraag iemand anders om voor u te gaan stemmen of breng uw stem per brief uit.

U wilt per brief stemmen

Behalve uw stempluspas heeft u ook een envelop ontvangen met daarin een stembiljet, een envelop voor het stembiljet, een retourenvelop en een uitleg voor briefstemmen. Briefstemmen is best gemakkelijk:

  • Op het stembiljet geeft u aan op wie u wilt stemmen.
  • U stopt het stembiljet in de envelop waarop staat ‘BRIEFSTEMBILJET’
  • U plakt deze envelop dicht.
  • U pakt uw stempluspas en zet rechtsonder uw handtekening.
  • De envelop BRIEFSTEMBILJET en uw stempluspas stopt u in de retourenvelop. Een postzegel is niet nodig.

Per post versturen

U mag de retourenvelop per post versturen. Uw briefstem moet uiterlijk op 17 maart voor 21.00 uur bij de gemeente binnen zijn. Stuur uw briefstem daarom op voor vrijdag 12 maart om 17.00 uur. Stuurt u de envelop later op? Dan is uw stem misschien niet op tijd binnen bij de gemeente. Uw stem wordt dan niet meegeteld.

Afgeven

U mag de retourenvelop ook bij de balies Publiekszaken aan de Kloosterstraat 2-8 afgeven:

  • Woensdag 10 maart tot en met dinsdag 16 maart - van 9.00 tot 17.00 uur
  • Woensdag 17 maart - 7.30 uur tot 21.00 uur

 

Geen stempas

Heeft u geen stempas of stempluspas ontvangen? Bent u uw stempas of stempluspas kwijtgeraakt? U kunt digitaal of persoonlijk tot vrijdag 12 maar voor 17.00 uur een stempas aanvragen.

Digitaal met DigiD

U kunt met behulp van uw DigiD digitaal een stempas, kiezerspas of volmacht aanvragen.

Stempas aanvragen met DigiD

Persoonlijk

U kunt bij de balies Publiekszaken aan de Kloosterstraat 2-8 persoonlijk een vervangende stempas of stempluspas aanvragen tot en met vrijdag 12 maart vóór 17.00 uur.

U moet daarvoor een afspraak maken. Bij uw verzoek om een vervangende stempas of stempluspas moet u een legitimatiebewijs laten zien.